Az Ösvénytaposó Baráti Társaságot felkérte a Cartographia Kft. a Sátoros-hegyek turista jelzéseinek felújítására. A Zempléni-hegység Turistaatlasz és útikönyv megjelenése kapcsán merült fel a régi jelzések újra festése, mivel azok követ-hetetlenek voltak és új túra utak kerültek a térképre. A terület teljes úthálózata felfestésre került 2004. augusztus 4.-re, melyet a Sátoraljaújhelyi Városellátó Szervezet finanszírozott. Kétfős csapatunk (Petróné Felleg Annamária és Petró Zoltán Tamás) 10 napra tervezte a közel 40 km-es úthálózat felfestését, melyet némi segítséggel sikerült is tartanunk.
Szombaton (július 24.) érkeztünk Sátoraljaújhelyre, ahol a Magas-hegyi síházban biztosított a Városellátó Szervezet ingyenes szállást számunkra. Mivel a szállás minősége elfogadhatatlannak bizonyult, új szállást kerestünk és találtunk Károlyfalván, a Megyer gyermektáborban. Így végül a munkáért kapott pénz nagy részét kiadtuk a szállás díjára, mellyel az Ösvénytaposó Baráti Társaság is hozzájárult a környék turisztikai fellendüléséhez.
Vasárnap kezdtük a munkát a Magas-hegyi sportcentrumnál. Lealapoztuk a csomópontot, ahol háromszor is át kellett festeni a jelzéseket, mivel a fa beitta a festéket. Majd a kilátóig lealapoztuk a Piros háromszög jelzést, innen kénytelenek voltunk visszafordulni, mivel tovább nem vezetett se út, se régi jelzést nem találtunk sehol. Lefelé is alapoztunk, majd elindultunk a Zöld sáv, Piros sáv jelzéstalapozni. Nagyon kellemes, széles út volt és szintben haladtunk jó darabig. Megfestettük a Zöld sáv leágazását, majd a Piros sáv jelzést a Vörös-nyeregig. Itt megtaláltuk a Piros háromszöget, ami erről az oldalról régen Kék háromszög jelzés volt, és találtunk is pár kopott jelzést. Fiatalos erdőben emelkedett az út, majd elértük a régi síugró sánc maradványait. Itt a régi Kék háromszög jelzés nyom nélkül eltűnt. Meredeken emelkedő úton festettük a jelzést, tapostuk az ösvényt és a kilátó alatt találtunk nagyon régi kopott jeleket. Felérve a kilátó alatti lépcsőig, visszafordultunk és lefelé is lealapoztuk a jelzéseket. Kezdett sötétedni, de lefestettük még az alapokat a Zöld sáv jelzés elágazásáig. Teljesen sötétben ballagtunk vissza a kocsihoz és még el kellett autózni a 15 km-re lévő szállásig.
Hétfőn beautóztunk Sátoraljaújhelyre a Lippai-tanyához, ahonnan az új Zöld sáv jelzés alapozását kezdtük meg. Úgy gondoltuk, mivel ez új jelzés, könnyebb lesz a haladás, mint előző nap volt. Egy darabig minden úgy volt, ahogy a térkép jelölte, majd elérkeztünk egy útelágazáshoz, ami már nem volt rajta a térképen, itt választanunk kellett, és mint utóbb kiderül, rossz utat választottunk. Elfogyott az út, így festés nélkül, direktben mentünk fel egy széles útig, ami felvezetett a Magas-hegyre. Megfestettük a tegnap elmaradt Piros és Zöld sáv jelzés alapjait, majd a síháztól elindultunk vissza az új Zöld sáv jelzés nyomvonalán. Innen jobban be tudtuk azonosítani az utat és sikerült térkép helyesen megfestenünk az új jelzést, viszont itt szokásunktól eltérően oda-vissza festettük a jelzéseket, mert egy plusz kör már nem fért bele a mai napba. Átautóztunk az Ungvári pincékhez, ahonnan a Piros sáv jelzés indult, de épp csak megfestettük az első jelzést, mikor eleredt az eső. Mivel fél óra múlva még jobban esett, kénytelenek voltunk mára befejezni a munkát. Ezután két napig megállás nélkül esett az eső, kényszerpihenőt kellett tartanunk a munkában.
Csütörtök délutánra elállt az eső, bementünk Sátoraljaújhelyre az Ungvári pincékhez. Lealapoztuk a Piros sáv jelzést felfelé, mely elhaladt az I. világháborús katonai temető mellett, majd elhagytuk a szőlős pincéket és változatos erdőben haladtunk emelkedőn a síházig. Rövid pihenő után visszafelé is lealapoztuk a jelzéseket. A kocsitól lealapoztuk a Zöld sáv jelzést, ami végig műúton vezetett. Elhaladtunk a libegő induló állomása mellett, majd elértük a Lippai-tanyát és onnan visszafelé is alapoztunk. Az éjszaka folyamán ismét esett az eső.
Pénteken délelőtt még szemerkélt az eső, de ez már nem tarthatott vissza minket, mert így is sok időt vesztettünk. Az Ungvári pincéktől indultunk a Piros sáv jelzés színezésével, mivel még vizesek voltak a lealapozott jelzések, így át kellett őket törölni, mielőtt a szín rákerült volna. A síház érintésével megszíneztük a jelzést a Vörös-nyeregig, majd felmentünk a kilátóhoz a Piros háromszög jelzéssel, majd leereszkedtünk a síházig. A zöld festékkel visszamentünk a Zöld sáv jelzés elágazásáig, majd visszaindultunk az Ungvári pincékig a Lipptai-tanya érintésével. Ismét ránk sötétedett, de a mára tervezett munkát elvégeztük, így készre festettünk 8 km turistajelzést. Este megérkezett Varró Lídia, Sztancsik György és Labanc Mihály, akik több éves turistajelzés festő tapasztalatukkal segítségünkre voltak a következő két napban.
Szombaton Rudabányácska felé autóztunk. A Bányi-nyeregnél kettévált a társaság, segítőtársaink a Kék sáv jelzésről leágazó jelzéseket (Piros sáv, Kék kereszt, Zöld sáv) alapozták. Ahol szép szálerdőben, néhol pedig bükkösben vezetett a turistaút. Mi Rudabányácskáról az új Zöld sáv jelzést alapoztuk. Mivel itt sem egyezett a térkép a tereppel – több út volt a valóságban, mint a térképen -, ezért sok idő elment a helyes út kiválasztásával.
Végül felmentünk festés nélkül a Fejedelem-forráshoz, amit 1935-ben foglaltak, de bő vize ellenére, eddig nem vezetett ide turistajelzés. Innen azonosítottuk be a helyes utat, és visszafelé fiatalos erdőben haladva lealapoztuk a Zöld sáv jelzést a faluig. Kis pihenő után az új Kék négyzet jelzést alapoztuk le a Smaragd-völgy pihenőparkig, ahonnan újabb útkeresésbe kezdtünk. Mivel nem találtunk járható utat, ami összekötötte volna a Smaragd-völgyet az Országos Kéktúrával (OKT), így festés nélkül ballagtunk vissza a pihenőparkig. Még ezen a napon lealapoztuk a zöld sáv jelzést a faluból kivezető úton az OKT elágazásáig, ahol kellemes környezetben fekvő turistaház fogadott minket. Itt találkoztunk a másik csapat tagjaival és már kezdett sötétedni, ezért visszaindultunk a szállásra.
Vasárnap újabb két segítővel bővült kis csapatunk, mivel két fiatal Papik Norbert és Papig Gergő felajánlotta segítségét. Annak ellenére, hogy most kóstoltak bele először ilyen munkába, nagy segítségünkre voltak.
Csapatunk megszínezte Rudabányácskáról a Zöld sáv jelzést a Fejedelem-forrás, Vörös-nyereg, Borz-nyereg, turistaház, Rudabányácska útvonalon. Ezzel egy időben a régi jelzéseket is leszürkítettük. Elmentünk lealapozni a Sátoraljaújhely feletti Zsólyomka-völgyben a Zöld kereszt jelzést, majd a Zöld sáv jelzést a Vörös-nyeregig, valamint a Zöld háromszög jelzést a gejzírkúphoz és belekezdtünk a Zöld sáv jelzés alapozásába a Kálváriára, de mivel ránk sötétedett csak a Szent István-kápolnáig tudtunk festeni. Amint a kocsi felé gyalogoltunk lábunk elé tárult Sátoraljaújhely éjszakai látképe.
A másik csapat leszínezte az előző napi alapozásait a Bányi-nyeregtől a Nagy-Nyugodó, Vörös-nyereg útvonalon. Valamint lealapozták az OKT útvonalát a turistaháztól az új Kék négyzet jelzésig. Ők is megpróbálkoztak egy jó nyomvonal kiválasztásában, de csak bozótost és vadcsapást találtak a Smaragd-völgy és az OKT közötti szakaszon. Ezért ez a Kék négyzet jelzés a későbbiekben kerül felfestésre, helyi erők bevonásával.
Hétfőn ismét ketten alapoztunk Sátoraljaújhelyen, mivel a másik társaság hazautazott a fiatalok pedig pihentek. Először a tegnap estéről elmaradt Magyar Kálváriánál alapoztunk, amely véleményem szerint nagyobb reklámot érdemelne. Itt velünk volt kislányunk és édesanyám is, akiknek szintén nagyon tetszett ez a csodálatos hely, mely egyébként a Trianoni békeszerződéskor elcsatolt terülteknek állít méltó emléket. Miután itt végeztünk lementünk a városba alapozni és egészen a Szlovák határig lealapoztuk a Piros sáv, Kék kereszt jelzést, valamint az együtt haladó Piros és Zöld sáv jelzést az Ungvári pincékig, továbbá a Kék kereszt jelzést a Látófáig. Lealapoztuk a Kék négyzet jelzést a városközponttól a vasútállomásig, így ma is sötétedés után érkeztünk szállásunkra.
Kedden segítségünkre voltak a fiatalok, így két csapatra váltunk. Az egyik csapat a vasútállomástól a Kék négyzet jelzést színezte, majd a Kék kereszt jelzést a Látófáig. A másik csapat a városban található jelzéseket színezte. Fent találkoztunk a Magyar Kálváriánál, és együtt színeztük, illetve szürkítettük a Zsólyomka-vögyben a Zöld kereszt jelzést és a Zöld sáv jelzést a Magyar Kálvárián át a Vörös-nyeregig, valamint a Zöld háromszög jelzést a gejzírkúpnál. Ezután elmentünk pizzázni a jól végzett munka jutalmául. Levezetés képen kiautóztunk Rudabányácskára, ahol az egyik csapat leszínezte az új Kék négyzet jelzést a Smaragd-völgyig, a másik csapat pedig a turistaháztól az OKT-t színezte.
Szerdán Zoltán leszürkítette az előző napról elmaradt régi jelzéseket, összesen 9 km-t. Majd együtt bementünk Sátoraljaújhelyre a Városellátó Szervezethez, ahol Terjék József úrnak készre jelentettük az elvégzett munkát, majd rövid riport készül a Zemplén TV-nek. Reméljük, hogy a szépen és szakszerűen felújított turistajelzések fellendítik a helyi turisztikai idegenforgalmat.
Ezúton szeretnénk köszönetet mondani mindazoknak, akik hozzájárultak a munka sikeres elvégzéséhez.
Petróné Felleg Annamária
Ösvénytaposó Baráti Társaság alelnöke